Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου

Ενότητες 1η - 2η

Πολλές φορές, αλλά όχι πάντοτε, η σχέση με τους γονείς δυσκολεύει καθώς μπαίνει ένας νέος άνθρωπος στην εφηβική ηλικία – συνήθως διότι ο νέος απαιτεί να έχει περισσότερη ελευθερία ενώ οι γονείς απαιτούν να έχουν περισσότερο έλεγχο στη ζωή του.

Η λύση σε αυτό το πρόβλημα δεν είναι εύκολη, ούτε κατορθώνεται από τη μια μέρα στην άλλη, διότι και οι μεν και ο δε ενεργούν ο καθένας σύμφωνα με τη φύση του: Είναι στη φύση του νέου ανθρώπου να γίνεται ανεξάρτητος και να μαθαίνει να στέκεται στα πόδια του. Είναι όμως και στη φύση του γονιού να προστατεύει και να καθοδηγεί τα παιδιά του.

Αυτό που μπορεί να κάνει ο νέος από τη δική του πλευρά για να βελτιώσει το κλίμα, είναι να τηρήσει ένα υγιές μέτρο: Ούτε να καταργεί απόλυτα τη δική του βούληση ώστε να κάνει πάντοτε ασυζητητί ό,τι λένε οι γονείς του, ούτε όμως να φτάσει στο σημείο να περιφρονεί τους γονείς και να μη λαμβάνει καθόλου υπ΄ όψη αυτά που ζητούν. Ελευθερία δεν είναι το να μη λαμβάνεις υπ’ όψη κανέναν εκτός από τον εαυτό σου, αλλά το να ακούς άφοβα συμβουλές και επικρίσεις από οποιονδήποτε, και να κρίνεις έπειτα εσύ αν αυτά που άκουσες σου ταιριάζουν ή όχι.

Μερικές φορές νιώθουμε ότι οι γονείς μας δεν μας καταλαβαίνουν, ότι ζουν σε μια εποχή διαφορετική από τη δική μας, ή ακόμη ότι έχουν κάποιες αδυναμίες, φιλοδοξίες, ή “εγωισμούς”, που δεν τους επιτρέπουν να είναι οι καλοί και σοφοί γονείς που εμείς θα επιθυμούσαμε να είναι. Τέτοιες ώρες μας καταπιέζει ένα συναίσθημα απογοήτευσης, ίσως ακόμη και η σκέψη να απομακρυνθούμε από κοντά τους, να τους αποστραφούμε.

Μόνη λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι να μάθουμε εμείς να μην περιμένουμε από τους γονείς μας περισσότερα από αυτά που είναι σε θέση να προσφέρουν. Καλό είναι να μάθουμε να μην απαιτούμε πια από τους γονείς μας να είναι τέλειοι και ιδανικοί, αλλά να τους αποδεχθούμε ως ανθρώπους που είναι βέβαια καλοπροαίρετοι μα έχουν ταυτόχρονα και τις αδυναμίες τους, τότε θα δημιουργήσουμε για τον εαυτό μας προϋποθέσεις ωρίμανσης. Τότε επίσης, θα έχουμε γυρίσει καινούργια σελίδα στη σχέση με τους γονείς μας, διότι θα είμαστε πια ικανοί – για πρώτη φορά – να τους προσφέρουμε κάτι και εμείς: Την ανεκτικότητα, την κατανόηση, τη στοργή και την αγάπη μας. Για τους γονείς μας, που παλεύουν κάθε μέρα σε μια σκληρή και άτεγκτη κοινωνία, αυτά είναι τα πιο πολύτιμα δώρα.
 www.help-net.gr

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1.     Ποιο είναι το υποκείμενο των ρημάτων που υπογραμμίζονται στο κείμενο;
5 μονάδες
2.   Με ποιους δύο τρόπους αναπτύσσεται η δεύτερη παράγραφος του κειμένου;
2 μονάδες
3.   Να εντοπίσετε στο κείμενο δύο λέξεις που παράγονται με δύο διαφορετικά αχώριστα μόρια και δύο λέξεις σύνθετες.
2 μονάδες
4.   Ποιο είναι το βασικό νόημα της τελευταίας παραγράφου; Διατυπώστε το σε μία περίοδο σαν πλαγιότιτλο.
1 μονάδα
5.    Πώς φαντάζεστε τους εαυτούς σας σαν γονείς; Ποια στάση θα κρατούσατε εσείς απέναντι στα παιδιά σας αν βρίσκονταν περίπου στη σημερινή σας ηλικία; Σκεφτείτε συμπεριφορές των γονιών σας που θα αποφεύγατε και άλλες που θα ακολουθούσατε. Υποθέστε ότι το κείμενο το γράφετε στο ημερολόγιό σας. (200 λέξεις περίπου)
10 μονάδες