Β. Η ελληνική οικονομία κατά τον 19ο αιώνα: διάγραμμα της ενότητας...
8. Το δίκτυο των σιδηροδρόμων
- Ο
σιδηρόδρομος γίνεται συνώνυμο της ανάπτυξης στην Ευρώπη το 19ο
αιώνα γιατί:
- εξασφαλίζει
τη μεταφορά μεγάλου όγκου προϊόντων με μικρό κόστος
- μειώνει
τις αποστάσεις μεταξύ κρατών και ηπείρων
- εξασφαλίζει
την τροφοδοσία των πόλεων
- τροφοδοτεί
τα εργοστάσια με πρώτες ύλες
- τροφοδοτεί
την αγορά με προϊόντα
- Ο
σιδηρόδρομος στην Ελλάδα καθυστερεί γιατί:
- το
κράτος δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια
- οι
ιδιώτες δεν θεωρούν αποδοτική μια τέτοια επένδυση
- οι
θαλάσσιες μεταφορές λειτουργούσαν ανταγωνιστικά
- Μέχρι
το 1880 υπάρχει μόνο η γραμμή Αθήνα – Πειραιάς.
- Ευνοϊκοί
παράγοντες υλοποίησης του δικτύου:
- αλλαγή
των δεδομένων στην οικονομία ως το 1881
- κατασκευή
διεθνών αξόνων γύρω από τη χώρα
- 1880
έως 1909 ολοκληρώνεται το έργο.
- Αδυναμία
του έργου είναι ότι δεν πληροί τις διεθνείς προδιαγραφές και εξυπηρετεί
τοπικές ανάγκες.
- Το
κόστος κατασκευής ανέλαβαν:
- το
κράτος μέσω δανείων
- οι
ιδιώτες κατά 30%
- Διακινεί
κυρίως αγροτικά προϊόντα.
- Πρόσφερε
σημαντικές υπηρεσίες σε καιρό πολέμων.
- Δεν
εκπλήρωσε τις προσδοκίες για εκβιομηχάνιση της χώρας.